zaterdag, maart 11, 2006

'Er is voor de mens geen hoop dan die van Gods genade.'




'Ik heb vaak rare gedachten, die ik niet kan beredeneren, verdedigen of uitbannen, zoals een zin die de hele dag door mij heen drenst & dreunt: 'Er is voor de mens geen hoop dan die van Gods genade.' Het zal wel al lang ergens staan, op papier bedoel ik, in de tekst van een of andere kunstbroeder die het zich eveneens moeilijk maakte. Ik zou wel eens willen weten, wat (of dat) God van mij wilde. Misschien weet Hij het Zelf niet eens. Ik zal maar proberen hard te werken. Ik zal wel eerder sterven dan Tijger. Dan vraag ik God, of ik, zij het onzichtbaar, als Engel bij Tijger mag blijven. Als God het niet goed vindt, vraag ik het aan zijn Moeder, Die alles weet en alles begrijpt, & aan Wie Hij niets kan weigeren. Zodoende kompt dan alles, zij het langs een omweg, allemaal toch nog goed.'

Gerard Reve, in Briefwisseling Geert van Oorschot 1951-1987, Amsterdam 2005 eerste druk p.258

Geen opmerkingen:

 
Tweets van @Revetwalender